Tussen wegen

Ik ben intussen bij de weegbrug geweest.

Het totale gewicht was met 50 kg hoger dan ik berekend had.

Hmmm, dat moet niet doorgaan, eerst maar weer eens de berekeningen er bij.

Even kritisch kijken naar het bouw proces, wat is zwaarder uitgevoerd dan gepland.

Ik ben er denk ik al achter. Alle alu hoek profielen zitten lager in mijn berekenings kolom.

De verf is ongeveer 8 kg.

De stalen steunen voor de poten zijn meer dan een kg per stuk.

Er is een kratje polymeer kit gebruikt, 12 kokers van 290 ml.....het soortelijk gewicht weet ik niet.

In de opbouw van de rachels is er iets veranderd bij de overbouw boven de cabine.

Geen dwars rachels maar massief mpx over een lengte van 2 mtr.

Al met al is het terug te herleiden, en dan valt het ook wel weer mee.

In mijn berekening zit ook nog een extra reserve voor onvoorzien dus, we gaan nog goed.

 

Interieurbouw

De binnenkant afbouwen, daar had ik zo mijn ideeën over.

Een mooie uitgewerkte tekening was er voor gemaakt, maar die is zoek.

Gelukkig zijn er nog de "basis" tekeningen.

Gevolg is wel dat ik wel af en toe moet puzzelen. 

De kasten en banken zijn allemaal 50cm diep daar zijn de alu dragers van de vloer op gebaseerd.

Rechts achterin moest nog e.e.a. bedacht worden mbt de aansluitingen voor de electra etc.

Ik heb daar zo'n mooi deurtje voor gemaakt maar daar zit nog niets achter.

De kabels 12 volt en 230 volt komen daar binnen en moeten onder een nog te maken kast door kunnen naar de bank waar een compartiment komt voor de 2e accu en de inverter die voor 230 volt zorgt.

In de kast zelf komt de zekeringen kast en het bedienings-paneel.

Met het deurtje en de schakelaars richting de bank kan je alles eenvoudig bedienen en overzien.

De wanden van de kast staan intussen, en de steunlatten voor de banken ook.

Het gaat niet echt snel, maar het komt goed.

Dakhefsysteem

Het dakhefsysteem is nog even een puzzeltje.

Mijn vriend uit Alaska was een week in Nederland en wilde graag aan de camper werken.

Na wat spraakverwarring, gepuzzel en adhv wat afbeeldingen en met hoogte maten begrepen we hoe het moest.

De spraakverwarring is al snel daar, in het Engels overleggen over technische zaken is toch soms lastig.

Wat ik knap vond is dat hij meteen om schakelde naar decimalen, terwijl hij toch echt normaal met 12 inch in a feet en 3 feet in a yard rekent.

Uiteindelijk gaat de achterkant nu omhoog en ook nog op de juiste hoogte ;-))

Plannen wijzigen

Het hefsysteem gaat minder soepel dan gedacht.

Ik heb besloten dat er gasveren bij moeten komen.

Vandaag een aanvraag gedaan bij Protempo, een gasveren fabriek.

Met deze gegevens kunnen ze adhv het gewicht van de kap de gasveren produceren.

Er komt dan ook een montage voorschrift bij.

De uitgerekende hoek is ontzettend belangrijk.

 

Het zeildoek voor het hefdak was ook vandaag klaar.

Dat heb ik meteen opgehaald bij zeilmakerij de Bruijn en Meijer

in Vlaardingen.

 

Plannen wijzigen

Die gasveren voor het dak blijken wel erg duur te zijn.

Dat heeft te maken met de hefhoogte en het gewicht.

Nog even verder puzzelen, met andere ideeën.

Dan is het wel fijn als je met anderen kan overleggen.

Ik heb een werkplaats die we met drie man en een vrouw gebruiken, en die geven, als nodig, nuttige input.

Ik heb nog een aantal gasveren en wil daar wat mee proberen.

Een van de werkplaats gebruikers opperde om een proefopstelling te maken van een aantal 2"x 3" balken van 4,5 mtr lang.

Één als zijnde de wand en één als zijnde het dak.

Zogezegd zo gedaan, en daar kwam hele nuttige info uit.

Een hefdak met 2 veren wil hele vreemde bewegingen gaan maken, maw hij gaat niet recht omhoog, maar maakt een soort kantelbeweging.

Eerst voor omhoog en dan achter, maar door de 4 scharnierpunten beweegt het dak een soort naar achteren en dan naar voren.

Omhoog is dat nog niet zo'n probleem, maar naar beneden geeft dat een hele rare spanning op het zeildoek doordat hij als het ware eerst naar achteren beweegt.

Terug bij af dus.....dacht ik.

 

Heffen maar dan anders.

Dit hier is een speaker stand.

Die kan flink wat tillen want professionele speakers, zoals gebruikt bij concerten zijn loodzwaar.

Met deze soort van krik til ik het dak op.

Het ging wat zwaar maar dat kwam door de lengte van de slinger.

Daar hebben we het volgende op gevonden:

De slinger er af en een soort connector-bit gemaakt voor in de accu tol.

Hij zoeft nu omhoog, maar heeft niet genoeg uitslag voor de volledige hoogte.

Dat is niet zo erg omdat het hefsysteem (op de foto boven) dan door zijn zwaarste punt heen is.

Ik ben alleen nog niet content met het houten systeem, wat wel werkt, maar niet zo accuraat als dat ik wil.

Ik ben nu met een buizensysteem bezig, dwz, uitdenken.

 

Interieur.

Ondertussen ben ik bezig met het interieur.

De tekening met de juiste maatvoering is weer gevonden, en dus kan ik met een gerust hart weer verder timmeren.

Natuurlijk wijzigen sommige details, maar de grote lijnen blijven hetzelfde.

Het koelkastje zit al in de keuken, de vuilwatertank en de gasflessen hebben hun plek.

De schoon watertank is verplaatst ivm de buiten keuken.

De buitenkeuken????  Jawel, met mooi weer kan je buiten koken, er is buiten een 2 pits fornuis.

Op de foto is de lade te zien waar dat in komt.

Dat scheelt warmte en luchtjes binnen.

Aan de klep komt nog een kettinkje dan blijft het scharnier heel.

De buitenkeuken is de reden dat de klepscharnieren onder zitten.

De lade werkt met behulp van lade geleiders die dubbel werkend zijn, dwz 3 onderdelen die met wieltjes in en uit elkaar rollen.

Zo kan de hele lade in zijn geheel naar buiten.

De vuilwater tank zit achter de 2e klep.

Hij zit met de gasflessen ( je kan ze nog net zien) in een gasdicht compartiment, wat alleen naar buiten opent.

Naar binnen toe wordt alles hermetisch dicht gemaakt. 

Het gas verdeelblok komt ook in deze ruimte.

Dat blok is een koperen blok met diverse in en uitlaat leidingen met aan/uit knoppen.

Hier worden 2 gasflessen op aangesloten, de koelkast, de 2 gasfornuisjes, en de kachel.

Hier is dus simpel gezegd de meeste kans op lekkage, en dus moet deze ruimte naar buiten toe ventileren.

Natuurlijk lopen er leidingen door het keukenblok, daar zou wat mis mee kunnen zijn, maar het risico is zo meer beperkt,

De gasleidingen worden gemaakt van uitgegloeide koper buis, dat is makkelijk in de juiste vorm te brengen.

 

Rechts achter zie je de kast waar o.a. de Porta Pottie in komt.

Tussen de schuine achterkant en de kast is ruimte voor kleding die kan hangen.

 

Het vierkante gat in de zijwand van de kast is bedoelt voor een elektra controle paneel

Het is nog een rommeltje, maar er komt lijn in.

 

Als je goed kijkt zie je links op de foto de geventileerde bed bodem.

Op deze manier is er minder kans op schimmel onder het matras.

Verder met het hefdak

En dan ineens zit het zeil van het hefdak er in.

Nou ja ineens,..........  Ik was voor mijn vakantie begonnen met het door de zeilmakerij gemaakte zeil te monteren.

Dat is buiten met goed weer heel goed te doen.

Het is altijd meer werk dan je denkt, dus was het zeil alleen nog maar aan de wanden bevestigd.

Dat bevestigen is met dubbelzijdig tape tussen het zeil en de bovenkant van de wand en een aluminium strip op het zeil met schroeven bevestigd.

Na de vakantie dacht ik verder te gaan, maar storm en regen wierp roet in het eten.

Op een zaterdag toen ik de achterdeur opende, ging vanwege de winddruk meteen het dak 7 cm omhoog.

Dat is geen goed moment om een dak te liften wat op steuntjes draagt en verder niet vast zit.

Meteen de spanbanden er weer om en wachten op beter weer.

Afgelopen zaterdag was het rustig genoeg om verder te kunnen werken.

Man, man wat een klus, zeil bevestigen boven je hoofd en op de exacte plaats.

Gelukkig heeft de zeilmaker de hoeken en hoogte lijn heel goed gemarkeerd zodat ik daar niet over na hoeft te denken.

Hefdak perikelen.

Zoals eerder gezegd, het systeem van heffen werkte nog niet naar mijn zin.

De man op de foto's kantelt een soort plaat met een hefsysteem.

Nadat ik dit veel bestudeerd had heb ik met mijn vriend dit nagebouwd, maar het was niet naar mijn zin. 

Het ging allemaal te lomp, en de speakerstand die ik als hulp middel gebruikte had het toch wel zwaar.

Terug naar de tekentafel.

Ik bedacht dat de manier van heffen ( die van de foto's) op zich niet slecht is, maar de draaipunten waren lastig te maken ivm 160graden beweging van een van de platen multiplex.

De beweging heb ik eerst eens nagebootst met behulp van stroken multiplex en bouten en moeren.

Dat gaf een soort ruimtelijk inzicht.

Met die kennis ben ik het nog een keer gaan maken van stroken multiplex, maar dan op ware grootte.

Eureka!  Nu ben ik ineens verder, ik ga dit van kokerprofiel lassen.

Zo gezegd zo gedaan.

De bocht in het materiaal bij het scharnierpunt is om het zeil de ruimte te geven als het naar binnen vouwt.

Okee, de beweging gaat goed, maar het gewicht valt toch tegen.

Wat gaan we daar aan doen.

Het dak lichter maken is uitgesloten, het is nu eenmaal een aardige oppervlakte.

 

Gasveren.

Zoals eerder geschreven, gasveren voor deze toepassing zijn groot en duur.

Op deze foto zie je een proef opstelling van een gasveer.

Ooit kocht ik op een veiling een grote bak met hang en sluitwerk.

Daar zaten ook 6 gasveren in van 500 Newton duw gewicht.

Die waren te kort voor mijn toepassing, en waren door mij

"in de hoek gegooid" met het idee, die verkoop ik nog een keer op Marktplaats.

Na de prijsopgave van de gasveren fabriek ben ik toch weer met de veren die ik ik al had wat gaan experimenteren.

De enige overeenkomst met de tekening van de fabriek dat er  ook 500 Newton werd genoemd.

Ze zijn te kort, oké, maar als ik ze langer maak met een overmaatse buis?

Kom ik daar dan verder mee?

Ik besloot er 1 op te offeren en daarmee verder te experimenteren.

 

De beroeps lasser dacht dat het niks werd, maar ik ben eigenwijs en dat brengt me soms op nuttige ideeën.

In de proefopstelling zie je een verlengd model, daarmee heb ik eens gekeken hoeveel opwaartse druk je nu overhoud met deze manier van monteren.

Weegschaal op de grond en duwen maar.

Hé, dat is leuk, ongeveer een kwart, van het gewicht van mijn dak, ietsje meer, en ik weet nog niet precies het gewicht van het zeil.

De beweging van de balkjes is wel vreemd, maar dat komt ook omdat het allemaal "losse objecten" zijn.

Er is geen enkele verbinding zoals dak, zeil, met wanden.

Het enige waar ik nog niet uit ben is de exacte positie van de veren.

Door hun lengte komen de basis draaipunten van 2 veren aan een kant best dicht bij elkaar te staan.

Als dat maar geen raar schommel effect geeft.

Na nog vele dagen en avonden puzzelen kom ik tot de conclusie: "je weet het pas als je het geprobeerd hebt".

Wat nu als het niet werkt?   Dan heb ik gaatjes dicht te maken in wanden en dak................Hmmmmm.

Nou ja, Gaan met die banaan, anders komen we nergens.

Toen het zeil rondom, onder en boven vast zat was ik blij dat dit klaar was.

Daarna de proef met de gasveren, dat wordt spannend!

Ik heb de gasveren "iets ingetrokken" gemonteerd, zodat ze het zeil op spanning houden.

Toen ze alle vier er op zaten heb ik alle houten steunen verwijderd en eens voorzichtig aan het mechaniek getrokken.....

Yes! Met enige kracht trek je het dak in een vloeiende beweging naar beneden, en als je het in de lage stand weer een zetje geeft gaat het dak weer vloeiend omhoog.

 

 

 

 

Vandaag de eierkist sluitingen voor de sluiting van het dak gemonteerd.

Gelijmd en geschroefd zitten ze zeker vast.

De "verlengde" haken hiervan zaten al op het dak.

Ik kan nu rijden zonde spanbanden om het dak.

Ik heb in de sluiting borgpennen gestoken, dan gaan de sluitingen zeker niet open.

Het zou slordig zijn als onder het rijden het dak omhoog ging.

Het grappige is dat zo'n belangrijk dingetje zo weinig kost.

Ik betaalde bij de groothandel 1.33 per 10 stuks...

Daar kan je niet voor tobben.

Interieur.

Nu weer verder met het interieur.

De keuken wordt afgemaakt.

Zaterdag een werkblad gezaagd, de grootte (hoogte) van de lades bepaald, etc.

De leidingen kunnen er in zodra alle kastjes helemaal prefab klaar zijn.

Dat interieur is nog een hele kluif, buiten het timmerwerk heb ik nog heel wat plamuur, schuur en schilderwerk.

De zitkussens (ex Kip caravan) zijn op maat en kunnen bekleed worden.

Gordijntjes kunnen gemaakt worden, enzovoort.

Mijn vrouw is de verantwoordelijke voor het interieur, dus zij bepaalt de kleuren.

Mensen die ons kennen weten dat ze nogal vintage is ingesteld.

Het interieur, de inhoud zoals potten, pannen, servies, en bestek is al bekend of ligt al te wachten.

Geel is de hoofdkleur, en dat wordt dan ook stevig door gevoerd.

Daar komen zeker foto's van.

 

De lades in het keukenblokje zijn intussen ook klaar.

Ik heb frontjes gemaakt met afgeronde hoeken en het frontje zelf heeft ook afgeronde randen.

Een beetje vintage, maar wel grappig. 

Na het schilderen kunnen de greepjes er op.

Ik heb nu 3 lades onder het werkblad en 1 onder de koelkast.

En onder het wasbakje zit een ladefrontje waar een met kantelmechanisme, afvalbakje zit.

Ik was bezig met wat indeling en toen kwam mijn vrouw met de opmerking, "waar komt een afvalbakje"?

Handig als deze opmerkingen precies op tijd komen.

 

Het werkblad was ook nog wel een ding.

Eerst eens een proef gedaan met het 2 pits kooktoestel.

Deze op een plaatje multiplex gezet en de 2 pitten aangestoken.

Dit om te kijken of het erg warm werd onder de pitten.

Dat bleek mee te vallen, nog niet hand warm na een kwartier.

Dan de plaats bepalen, er moet ook nog wat werkruimte overblijven.

En ik heb nog een ander "probleempje".

De roosters voor de koeling van de koelkast moeten nog in de zijwand.

Ik heb het idee dat die roosters een mooie ingang zijn voor ongedierte, en daar heb ik geen zin in.

Dus moeten de roosters afsluitbaar zijn aan de binnenkant.

Dat betekend dat ik bij de achterkant van de koelkast moet kunnen, maar daar ligt het werkblad boven op.

"Lightbulb"..... Een klepje onder het 2 pittertje, dat is een idee, uit het zicht maar wel praktisch.

Weer denken en tekenen, wordt vervolgd.

 

 

De roosters zitten er in.

 

 

 

Het keukentje in wording.

Onder het gasstelletje zit een klepje om achter de koelkast de roosters af te sluiten.

 

Onder de lades van de keuken bevind zich de gasdichte ruimte waarin de gasflessen en de afval watertank zich bevinden.

 

 

Kast ruimte is wel een dingetje.

Bij de keuken is het wel handig als je niet steeds hoeft te bukken voor kleine dingen zoals zout en kruiden.

Dit wordt zo'n klein handig kastje voor dergelijke dingen.

Hij is nog lang niet klaar, maar ook dit begin is er.

Deze komt tegen de achterwand boven de keuken.

Daarom de schuine achterwand.

De schuine voorkant geeft weer dat vintage idee.

 

Ik ga dit weekend verder met de grote kast.

Daar zit zelfs een hang gedeelte in met een roetje voor de kleren hangers.

 

 

Soms is het beter dat je halverwege stopt dan dat je iets gemaakt hebt en weer moet afbreken.

Zaterdag was mijn vrouw even in de werkplaats.

Ze had het foto'tje  van bovenstaand kastje al gezien. 

Erg leuk was toen het idee, maar.....

Het komt te laag boven het gasfornuis hangen en dat is niet praktisch.

Afgekeurd dus, we kijken nog even of er een andere plek te vinden is.

"Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" oef, dat is oud Nederlands.

 

 

De tafel grootte is bepaald, de hoogte ook.

Het wordt maar een klein ding, anders moet je in een bocht liggen om er achter te gaan zitten.

Groot genoeg voor 2 borden en 2 glazen wijn.....

De tafel is voorzien van het type "flenzen met poot" .

Lekker demontabel zodat wanneer je hem niet nodig hebt hij zo weg is.

Pijp en tafelblad in de kast en je hebt plenty vloer ruimte.

Het blad is ongeveer zoals op de afbeelding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het keukenblad moet goed afgewerkt zijn.

Makkelijk schoonmaken is een must.

Verschillende ideeën zijn intussen voorbij gekomen.

Een er van is een blad met een epoxy laag met daarin wat (vintage) plaatjes.

Een oud memory spel moest er aan geloven.

Plaatjes geplakt op een proef plankje met randen, epoxy er over heen gegoten en klaar is kees.

Mooi niet dus. De epoxy reageert op het karton van de plaatjes, waar als gevolg van de reactie gasbelletjes uit blijven komen, en ze "lopen vol" waardoor de plaatjes donker en grijzer worden.

Op de foto is dat goed te zien aan de randen maar ook bij sommige plaatjes in het geheel..

Dat is niet goed. Even wat meer info en proberen.

 

 

 

 

 

Tegenslag

Afgelopen woensdag lekker bezig geweest met afwerken van de camper.

Er moest nog wat gewijzigd worden aan het liftsysteem.

Aan de voorkant moest een langere bediening arm gemonteerd worden, anders lig je zowat plat op je bed als je het dak wil liften en wat erger is laten zakken.

Als het dak dan zakt zit je zo'n beetje klem tussen dak en matras.

De nieuwe arm is perfect en kan met een wervel vast gezet worden aan het dak wat de boel nog safer maakt.

Maar wat gebeurt er toen ik het dak liet zakken?....... Achter altijd eerst.!

Hij trok scheef... Dat is raar, nog een keer proberen.

In plaats van dat ik buiten ga kijken probeer ik het nog een keer, met hetzelfde resultaat.

Eindelijk krijg ik hem recht maar toen deed de voorkant zo raar.

Hij zakte wel maar met tegenzin.

Toen ging ik pas buiten kijken, Shit shit. Een gasveer gesneuveld. Hoe kan dat nou? Zo krom als een toeter. En hij ging zo lekker!

Ik heb alles afgesloten en ben naar huis gegaan.

Veel nadenken hierover bracht niet meteen de oorzaak aan het licht.

Na een nachtje slapen had ik een idee.

De gasveren lagen al een tijd in de werkplaats, en toen ik er mee ging experimenteren bleek dat ze een soort "verkleefd" waren.

De eerste keer indrukken koste erg veel kracht en daarna ging het beter.

Ik heb toen bedacht dat de gasveren altijd onder druk moeten functioneren.

Dat klinkt plastisch, maar ik bedoel altijd enigszins ingeschoven, ook in gelifte toestand.

Ik dacht dat ik dat gedaan had, maar wat blijkt, de voorste 2 veren komen helemaal uit.

Met als gevolg dat ze kennelijk weer gaan verkleven.

Ik heb de oplossing al en gelukkig heb ik nog 2 veren, dus morgen ga ik modificeren.

 

Interieur

Niet zo'n mooie foto, maar het is de enige die ik er van heb.

De kleding hangkast ,met schoenen rek.

Dat schoenen rek zag ik op pinterest.

2 stroken houd met gaten 9 mm v.v. bungy elastiek.

Tegen de achterwand van de unit gemonteerd kunnen hier gemakkelijk een aantal schoenen hun plek krijgen.

 

Mijn vrouw is begonnen met al het blanke hout en triplex te schilderen met grondverf.

Dan ziet het interieur er meteen anders uit.

Het dak aan de binnenkant is nog wel een dingetje.

Lekker boven je hoofd kwasten en rollen.

Ik denk dat ik als een gespikkelde beer ben als het klaar is.

Wat betekend dat alles afgedekt en afgeplakt moet zijn.  

Gasveren

De kapotte gasveer is weer vervangen.

En ja hoor, wat bleek, de gasveer stond echt maximaal uitgeschoven als het dak omhoog stond.

De bevestigingspunten verzetten had ik niet zo'n zin in.

Geplakt, geschroefd en dus 4 gaten in mijn wand per punt.

Ik heb het anders opgelost.

Beide kanten van de veren heb ik verlengd met een koppelmoer.

Die zijn 2,5 cm dus werden ze totaal 5 cm langer.

Met een spanband heb ik de veren "op maat" getrokken en gemonteerd.

Op de foto zit de chromen stang nog boven, maar bij nader inzicht heb ik ze ondersteboven gezet, dan kan er zeker geen water in de kraag van de veer.

 

Tegenvaller

Ja hoor, het zit een beetje tegen.

Het idee voor het aanrecht is minder goed gelukt.

De geplakte ondergrond blijkt ook na het eerst vernissen toch hars op te nemen.

En dan krijg je dit effect, VLEKKEN!  Grmff...

Die gaan er niet meer uit.

De hars was goed gelukt, lekker strak en glad.

Jammer hoor, deze mag kort gezaagd worden.

 

Een nieuw aanrecht is al weer gemaakt en staat intussen al in de verf.

We schilderen de decoraties er op en als dat klaar is sterke blanke lak er overheen.

 

 

Schilderen.

De eerste laag gebroken wit zit op de kast, de keuken, en de banken.

De wanden en het plafond waren al gedaan, dus begint het er nu steeds beter uit te zien.

Al met al een behoorlijke klus.

Veel rolletjes en inzet bakjes verder lijkt het schilderen effect te hebben.

Intussen alle deurtjes en de tafel geschilderd, waarvan enkele een andere kleur, geel.

 

 

Installatie.

Alle bedrading moet er in, aangesloten, doorgemeten en getest worden.

De schakel / zekeringkast is al gedeeltelijk gemonteerd.

Het eerste wat werkt is de 12 volt led verlichting aan het plafond.

Zo als je ziet brand er een blauw lampje, dat is van de dimmer / schakelaar.

Het blijkt ook weer een monsterklus om alles aan te sluiten.

Er is in de banken e.d. genoeg ruimte voor bekabeling en leidingen dus dat is niet het probleem maar het is gewoon een berg werk waar je op het eerste gezicht niet veel van ziet.

De koelkast is een goed voorbeeld, deze werkt op gas / 230 volt / of 12 volt.

Dat betekend dat er een stopcontact achter de koelkast moet zitten, een gasleiding met koppeling naar slang, en een 12 volt leiding en aansluiting.

Rondom de huishoud accu wordt het ook druk met kabels.

Oplaadkabels vanaf de dynamo van de auto, oplaadkabels van de acculader, voeding naar alle 12 volt apparaten en verlichting.

Dat wordt een beetje prakken denk ik.

De accu staat in een vloeistof dichte bak in de bank, dan kan je er altijd gemakkelijk bij.

 

 

2 jaar verder.

Ik ben intussen 2 jaar verder vanaf het moment dat ik de Volkswagen kocht.

Het is een aardig project geworden waar dus veel meer tijd in gaat zitten dan wat je kan bedenken.

Dat is niet erg want er is geen deadline, hoewel....

Ik had gehoopt de afgelopen herfstvakantie een paar dagen weg te kunnen, dat is niet gelukt.

In plaats daarvan zijn we een weekend weg geweest naar Brussel.

Ook leuk maar met camper had ik het nog leuker gevonden.

Gaande weg krijgt alles vorm en zie je dingen die anders moeten.

Dat zal nog wel even doorgaan, zeker als je de eerste keren er mee weg geweest ben.

Zoals gezegd heb ik de VW nu 2 jaar en moest hij weer voor de APK naar de garage.

Dat was geen probleem, een paar kleine dingetjes en hij mag weer een jaar.

Toen ik hem ophaalde bij de garage was het slecht weer, het waaide hard en het regende.

Met tegenwind reed ik naar huis. De camper unit stond er op en toen bleek dat de VW wel moeite had om op snelheid te komen.

88 PK is wellicht toch te weinig...... Weer stof tot nadenken.

Chippen zegt de één, Niet doen met een auto van die leeftijd zegt de ander......

Hmmm. PK's heb ik te weinig denk ik, maar wat is er echt aan de hand?

Komen de PK's er niet meer uit? Dan moet hij op de testbank, dan weet je wat.

Of moet het een andere VW worden?........

 

Rigoureuze beslissing. (zoek de verschillen)

Na veel denken ben ik tot de conclusie gekomen dat de VW niet sterk genoeg is.

Ik ben op zoek naar een ander gegaan.

Na veel omzwervingen en veel test ritjes heb ik er 1 gevonden.

Een T5 met 131 PK, dat moet genoeg zijn.

Maar.....

Ik heb heel veel werk in de witte T4 zitten.

 

De laadbak met vloer is bijna nieuw, dat is wel zonde.

 

De laadbak van de gele was net zoals alle andere laadbakken van VW na enige jaren slecht geworden. De houten vloer was intussen een dubbele geworden dus lekker zwaar allemaal.

De garage eigenaar vond het geen probleem als ik de laadvloeren zou omruilen.

Dat doe je even..... denk je.....

Nou laat dat "even" maar weg.

De T5 laadbak is snel los, dat wel, maar die van de T4 met geïntergreerde bumper / lichtbak was even een ander verhaal.

 

Afijn, we zijn 2 weken verder en de gele laadbak zit op de witte T4.

Dit is een afscheidsfoto, want hij is intussen opgehaald door de garage.

Morgen beginnen met de gele T5

Ik zal meteen wat foto's maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modificatie

Het ritje na de APK gaf nog meer info.

De wind gaf best een hoop geluid, vooral boven mijn hoofd.

Ik kwam dit filmpje tegen van een VW T3 fourwheeldrive, een mooi ding trouwens.

Ik had het filmpje een paar keer bekeken en toen zag ik dat de spoiler op de kop van de camperunit er later op gemonteerd was.

Dat gaf mij meteen weer een goed idee om dit op te lossen.

Toen ik de wanden ging maken was ik er van overtuigd dat ik die ronding nooit mooi kon maken met triplex, isolatie en glasvezel.

Maar dit is te maken van aluminium plaat.

Van de week maar eens gaan tekenen, want dit gaat geluid schelen en brandstof besparen.

 

 

 

De tekeningen zijn gemaakt, de spoiler is besteld, als deze klaar is, goed monteren en lakken.

 

 

Afwerken.

Dit zijn de kussens van de oude KIP caravan. (Marktplaats)

Ik heb de bekleding opengemaakt, ze moesten toch opnieuw bekleed worden, en het schuimrubber op maat gezaagd.

Dat ging prima onder de lintzaag.

Een vriendin van mijn vrouw bekleed ze met redelijk neutrale zwart witte stof, zodat ze weer nieuw zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afwerking uit het zicht.

Dit is de basis voor de bedrading in de camperunit.

De huishoud accu die voor verlichting etc zorgt moet ook geladen worden, maar mag de start accu niet leegtrekken.

Dat wordt voorkomen door een scheidingsrelais.

Als het gewicht het toelaat komt er nog een zonnepaneel op.

Dat maakt het schema wat gecompliceerder, maar de basis is het zelfde.

Ik heb een stekker en stopcontact voor 35mm2 gekocht om de koppeling tussen VW en camperunit te maken.

En de unit moet er af kunnen, dus de stroomkabel moet los kunnen.

De "Nieuwe" VW.

 

 

Dit is mijn "Nieuwe" VW T5.

Meer PK's , wel 131, en dat moet genoeg zijn.

Geel met stippen, dat is extra reflectie.

Dat komt omdat de aannemer waar hij van is geweest er ook werk mee deed op de luchthaven, en dat is daar kennelijk verplicht.

Ik haal ze er niet af want dan heb je weer van die stippen van de verkleuring van de lak.

Dus we worden gezien in het donker.

 

In deze werkplaats doe ik mijn laswerk.

De T4 en de T5 hebben dezelfde chassis breedte, maar daar is ook alles mee gezegd.

De bevestigingspunten zitten op 2 na allemaal op een andere plek.

Dat wordt lassen.

 

 

Oortjes aan het chassis lassen

Chassis 14 cm langer gemaakt.......

Waarom zou je denken..

De cabine van de T5 is 14 cm langer en dus staat mijn laadvloer 14 cm verder naar achteren.

En omdat er 4 bevestigingspunten op de laatste 14 cm zitten is dit wel belangrijk.

Ik heb meteen de chassisbalken roestvrij gemaakt en in de rustconverter gespoten.

Daar overheen de zwarte tectyl op het chassis aangebracht.

 

De deur die tegen de cabine staat is om de lak te beschermen tegen vonkenregen van het slijpen.

 

 

 

 

De zilvergrijze laadvloer hangt hier hoog om nog wat aanpassingen te doen.

Echt fijn zo'n heftruck.

 

De transport kisten die onder de laadvloer hingen zaten bij de T4 voor de achterwielen.

Maar door de langere cabine paste dat niet meer.

De veerarmen zaten in de weg.

Dan plaats ik ze wel achter de wielen, want daar heb ik nu meer ruimte.

Links ging dat zonder meer, maar rechts zat de uitlaat weer in de weg, het zoveelste obstakel.

De lasser weet raad, we zagen de uitlaatpijp voor de demper in, ongeveer 3/4 en buigen de demper meer onder het chassis.

                                                                                                       Dan vast lassen.

                                                                                                       De pijp heeft nu een extra bochtje.

                                                                                                       Hij heeft hem gelast, want dat zijn de echte skils die je hiervoor moet bezitten.

 

 

 

De laadvloer is gemonteerd.

Nu de achterbumper/lichtbak nog.

Die wordt aansluitend gemonteerd aan de vloer en het chassis, zodat er een mooi dicht geheel ontstaat.

 

Je ziet nog net de chassisbalken, helemaal zwart van de tectyl

 

Onder het chassis hangen zie je de afgeknipte bedrading .

Daar moet nog een waterdichte lasdoos komen en wat nieuwe bekabeling naar de achterlichten.

 

De spatborden en de transportkisten moeten er nog onder.

Kortom; ik ben nog niet klaar maar een hele stap is weer gemaakt.

 

 

Meilpaal.

Ondertussen wordt er ook nog aan de camper unit gewerkt.

De meterkast /schakelpaneel is zover klaar dat het 230 v gedeelte werkt en het 12 v gedeelte werkt..

De accu staat er in en geeft spanning aan de kast.

In de kast 8 zekeringen voor 12 volt die de afzonderlijke gebruikers zekeren.

Dan gaat niet bij een storing op mijn verlichting de koelkast uit.

De draadjes nog een beetje fatsoeneren en bundelen dan kan dit ook weer dicht.

Bovenin een permanente voltmeter voor de toestand van de huishoudaccu.

Daarnaast een interieur thermometer.

Daaronder Usb laadpunt en daarnaast een aanstekerplug 12volt

Daaronder de schakelaar / dimmer van de led verlichting aan het plafond.

Een wcd voor "wal" spanning 230volt en een wcd voor inverter spanning 230volt, max 700 watt.  

 

 

VW bijna klaar.

Hé hé, eindelijk rijden met de VW.

De spatborden zitten er weer onder, het reservewiel op zijn plek, de achterlichten doen wat ze moeten doen.

Wat een verschil met de vorige auto.

Dit lijkt wel een vliegtuig, wat een trekkracht.

Nu wordt het tijd dat ik de camper unit er weer op zet.

Dan kan het echte verschil gemeten worden, en een goed moment om te gaan wegen.

Want het gewicht blijft een belangrijk gegeven.

Loop ik nog in de pas met het bouwschema qua gewicht.

Ik heb intussen info van de RDW en Pon de VW importeur over de eventuele hulpveren.

Als die er onder zitten en een herkeuring heeft plaatsgevonden dan mag ik 200 kg meer laden.

Maar eerst wegen, want "meten is weten".

 

 

Afwerken.

De keukenkastjes met koelkast in de "huisstijl".

Het aanrechtblad ligt er nog niet op.

Deze wordt beschilderd en afgewerkt mat blanke lak.

Als dat klaar is kan ook die er op en dan is de keuken klaar.

De vloer is nog kaal, maar de PVC vloer ligt al te wachten, dus dat gaat goed komen.

De wervel knopjes zijn om het ongewild open gaan van de lades onderweg tegen te gaan.

De andere kasten.

Een hangkast met schoenenvak achter de grote schuine deur.

De grote rechte deur is kastruimte, en de kleine met de lade is de ruimte voor de "Porta Potti".

Als je de grote deuren open zet, heb je een privacy schot daarna trek je de "porta Potti" naar voren. 

Precies genoeg plek voor benen en voeten, die naar de achterwand wijzen.

 

De elektra kast is in "full swing",  230 volt uit werkplaats is aangesloten op de stekker aan de achterkant en voedt de kast met alle zaken die op 230 werken.

De acculader aan de bovenkant in de kast doet zijn werk.

 

In de box met het gele deksel staat de "deep cycle" accu.

Deze box staat vast aan de vloer en tussen latten, zodat hij niet gaat schuiven.

De blauwe unit is de inverter die van 12 volt 230 volt maakt.

2 hoofdschakelaars, die met de rode knop schakelt alle gebruikers uit.

Die met de zwarte knop schakelt de Volkswagen los van de huishoudaccu.

Er moet nog een tussenschot komen in de bankkast.

En een ventilatierooster in de front van de kast, zodat warmte e/d worden afgevoerd.

Onder de kleppen van de bankkasten zitten Axa tele-uitzetters gemonteerd.

Hiermee blijven de kleppen keurig omhoog staan, dat scheelt blauwe vingers.

Zoals je kunt zien zijn er een aantal schakelaars aangebracht.

De onderste rij is voor de 12 volt gebruikers.

De benamingen moeten er nog bij, maar de "Dymo" was niet in de buurt.

Iedere gebruiker heeft zijn eigen schakelaar, maar ook zijn eigen zekering, zodat bij storing niet meerdere dingen niet werken.

230 volt is gezekerd met automaten dus buiten de eventuele zekering van de camping is dat ook goed beveiligd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het werkpaard.

De VW is ook bijna klaar.

Nieuwe velgen gemonteerd, de oude waren zo geroest, daar was geen eer meer aan te behalen.

Een setje wieldoppen (geen origineel VW) er op, dan lijkt het gelijk weer wat.

De transport kisten en de ophang beugels zijn intussen klaar en kunnen volgende zaterdag er onder.

De binnenkant is al gedeeltelijk onder handen genomen door mijn vrouw, dus begint het er weer fris te ruiken en uit te zien.

 

Ik heb de VW gewogen. 

Dat was een meevaller, hij is 150 kg lichter dan op het kenteken.

Kijk daar doe je het allemaal voor, de laadbak wisselen was niet voor niets.

Voorlopig heb ik genoeg laadvermogen.

Volgende week de camper unit er op en weer wegen.

De camper unit er op.

Ja hoor, eindelijk, hij staat er op.

De laadhoogte van de laadvloer is keurig overeenkomstig de berekening.

Er zit 4cm ruimte boven de cabine.

 

Vandaag weer gewogen.

Precies 2500kg bruto.

Dat betekend dat ik nog 500 kg over heb op het maximale gewicht.

Dat is voor 2 personen, bagage en nog een klein beetje inrichting mooi genoeg..

Ik zit nog keurig op de berekende gewichten.

 

Verder afwerken, dan kunnen we er mee weg.

De pvc vloer er in, het werkblad op de keuken, e.e.a. aansluiten qua water en gas en klaar is Kees.

PK's genoeg.

Ik heb met de VW en unit nu een stuk gereden.

Het moet gezegd, dit rijdt zoveel beter!

Genoeg PK's, dat is duidelijk.

Bij 100 km gas geven is gewoon grappig.

Hij schakelt terug naar 5 en gaat gewoon nog even accelereren.

Schakelt naar 6 en is binnen no time op de 120 km p/u.

 

De poten zitten hier nog op de unit.

Ik haal ze er iedere keer af, want het maakt de auto totaal 11cm breder.

Ik ben veel te bang dat ik iets raak, dan heb je echt schade.

 

De plas onder de auto is regen water wat van het dak komt als je poten omhoog draait.

De unit moet snel naar de stalling, natuurlijk is hij waterdicht, maar van al die winterse buien knapt hij niet op.

 

 

Interieur.

De kussens op de banken, een (vintage) slaapzak op het bed, dan lijkt het meteen wat.

Er moeten gordijntjes gemaakt worden en dat moet in dezelfde vintage stijl.

 

Om een beetje idee te krijgen hebben we even wat interieur dingen mee gebracht om de sfeer te proeven.

Meer interieur

De bed leeslampjes doen het intussen.

Veel kleine stapjes maken uiteindelijk een grote.

Hij moet nu zo'n beetje klaar zijn.

In April een weekje naar Frankrijk, en daarvoor een proef weekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De gordijnen zijn klaar, de eerste hangen voor proef.

Ze moeten nog op lengte gemaakt worden.

Zoals je ziet wordt de vintage stijl goed doorgevoerd.

 

De 2 slangen naar het plafond zijn voor wat kabels.

1 voor de plafond verlichting en 1 voor het zonnepaneel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technisch afwerken

 Het gas verdeelblok is compleet aangesloten naar de gebruikers.

Ik heb er één met 4 aansluitingen.

1 voor de binnenkeuken.

1 voor de buitenkeuken.

1 voor het kacheltje.

1 voor de koelkast.

Alles werkt en geen lekjes.

Wel fijn zo'n gas lek detectie spuitbus.

Als je een lekje hebt gaat het meteen bellen blazen. 

Koken kunnen we al.

 

 

 

 

 

 

Een klein gas kacheltje geeft een berg warmte.

Daarom is hij op een zwenk arm (zwarte stang) bevestigd.

Ik vind het geen fijn idee als het zeil van het hefdak opgewarmd wordt.

Tijdens rijden zit de kachel aan een steun aan de achterwand.

 

En ventileren is en blijft belangrijk.

Nou zullen we hem niet heel vaak gebruiken, maar het is wel fijn als je de ergste kou kan verdrijven.

 

Gasveren.

En weer heb ik een probleem met een gasveer. grmpfhhhh.

De kap zakt ineens scheef.

Dat is raar!

Er blijkt een gasveer van druk af te zijn.

Ik kan hem met niet al te veel druk zo in duwen, dat hoort niet zo te zijn.

Gelukkig heb ik reserve veren.

Na het monteren van een andere gaat het weer goed.

 

Startklaar?

De camper is intussen zo ver klaar dat we een weekend weg kunnen om proef te kamperen.

Maar ja de wereld staat op zijn kop met al dat corona gedoe, dus is het nog maar de vraag of we weggaan.

We bekijken het per dag, maar helemaal gerust zijn we er niet op.

 

Proef kamperen.

Ja hoor, we hebben de knoop door gehakt.

We zijn een nachtje kamperen op een watersport camping met camper plaatsen aan het water.

Best een leuke plek, het is zonnig, alleen steenkoud.

Buiten zitten is er niet bij, het waait als een malle.

Nog even in een dorpje geweest, waar het erg stil was, maar er was wel een goede visboer met lekkere kibbeling.

Dat maakt veel goed, zoals gezegd was het niet het juiste weekend om dit te doen, 's nachts nachtvorst, en dan is zo'n hefdak niet de beste isolatie.

De kachel aan en in no time was het 20 gr. 

's Nachts kachel uit en dan snel in de dubbele slaapzak met een dikke pyjama aan.

Geen kou gehad, maar de volgende morgen was het ERG! koud binnen, 5.3 gr. 

Snel de kachel weer aan.....

Het leuke van zo'n proefnachtje is wel dat je allerlei ervaringen op doet. Je weet meteen wat er nog veranderd moet worden. 

 

Puntjes op de i.

Inderdaad, de kleine dingetjes die het afmaken.

De grote bank zit prima, er is genoeg bergruimte onder, maar wat blijkt is dat de kleppen niet dezelfde maat als de kussens (breedte) hebben.

Dat is bij openen niet handig, alle kussens van die bank moeten er af om een klep te openen.

Dat moet anders.

 

Een koolmonoxide meter is intussen ook geïnstalleerd. 

Met kou hou je snel alles dicht en dat is niet goed. 

 

Intussen is mijn zonnepaneel aangekomen, dat is niet een puntje op de i maar een punt!

Nu een mooie dag kiezen om die op het dak te plaatsen.

Ik heb de elektrische installatie al wel voorbereid voor deze kabels.

Er is een relais dat regelt de laadstroom naar de accu bij stilstand.

Of de 220v lader, of het zonnepaneel stuurt zijn stroom naar de accu.

Zodra de 220v  "walspanning" wordt aangesloten schakelt het relais het zonnepaneel uit, en de acculader aan.

Ik moet nog wel navragen hoe dat zit met het laden onderweg vanaf de motordynamo, of dat in conflict komt met het zonnepaneel.

Daar zal een 2e relais bij moeten denk ik, gelukkig is er nog ruimte in de schakelkast.

 

Stalling

Dat is nog even een dingetje.

Ik wil de camper unit op de gemaakte "dolly" stallen, maar dat stuit vooralsnog op, laten we zeggen, onbegrip.

De antwoorden variëren van: 1 We doen niets met campers, 2 Zo'n dolly kan ik niet verplaatsen, 3 U haalt hem te vaak op per jaar, etc...

Nu zal er van rondtoeren even niets terecht komen in deze tijden, maar ik wil hem wel naar binnen hebben.

Nog even zoeken dus....

 

 

Corona dingen.... en meer.

Tja, er wordt weinig gereden met de camper deze dagen.

Maar, er is licht aan het eind van de tunnel.

We "mogen" weer kamperen mits een camping met prive sanitair of geheel zelfvoorzienend op het gebied van sanitair.

We maken gebruik van de eerste optie, dus toch er even tussen uit.

 

Afgelopen week het zonnepaneel aangesloten.

Die doet het boven verwachting, zelfs in de schaduw laadt hij flink, het daglicht is kennelijk al genoeg.

Weer een test moment op de camping.

 

De watertanks met vlottersysteem zijn aangesloten op de buiten aansluiting, zodat ik eenvoudig de zaak kan vullen.

 

De klep van de zitbank is ook aangepast, dus dat zal makkelijker zijn als we wat willen pakken in de bankkast.

 

In de VW een middenconsole tussen de banken gemaakt met bovenop een brede armsteun.

Praktisch en goedkoper dan 2 VW armleuningen, die zijn 2e hands niet te vinden en nieuw achterlijk duur.

 

Deze week de buitenkeuken afmaken, dwz het gasstel er in en aansluiten, dan kunnen we met mooi weer buiten koken.

 

Mooi weer

We zijn er op uit!

Een mooi ritje langs de Waal met een twaalf uurtje op zo'n plek!

Wat wil je nog meer?

 

Een camping gevonden in Winterswijk met sanitair op de kampeerplek.

Geweldig! Met..."coronakorting" 35 eu per nacht met deze luxe.

Dit is het begin van vele weekendjes weg.